NIEUWS: Weer een mooi artikel over het effect van bewegen om de ontwikkeling van Alzheimer op oudere leeftijd tegen te gaan. Lees het hier!

Door toenemende vergrijzing tellen gemeenten steeds meer inwoners van 65 jaar en ouder. Een groot deel van de 65-plussers woont nog thuis. Het is van groot belang om deze groep fit en vitaal te houden. Ook in Houten is dit het geval en heeft deze doelgroep specifieke aandacht nodig als het om bewegen gaat. Het uitgangspunt van Sportpunt Houten: 'Sport als middel staat voorop!'.

Wanneer je ouder wordt, zorgt sport en bewegen juist ervoor dat je je niet alleen lichamelijk en mentaal fitter blijft voelen, maar het verlaagt ook de kans op (chronische) ziektes. Vitaal ouder worden heeft bovendien als voordeel dat je ook langer de activiteiten kunt blijven doen die je graag doet.

Bewegen geeft een goed gevoel
Sporten en bewegen geeft energie, zowel letterlijk als figuurlijk. In actie zijn met lichaam en brein, geeft een voldaan gevoel. Voor de meeste mensen geldt dat zij zich na het sporten vaak veel beter voelen. Dit heeft te maken met het gegeven dat er tijdens het bewegen de stof ‘endorfine’ in de hersenen wordt aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat mensen zich beter gaan voelen omdat ze zich meer ontspannen en tevreden voelen. Een derde reden om meer te bewegen, is de gezelligheid die het bewegen met zich mee brengt en de eventuele nieuwe contacten die ik hierbij op doet. Tot op hoge leeftijd zijn we nog in staat om nieuwe vaardigheden te leren en nieuwe dingen over onszelf te ontdekken! Bewegen is hier een perfecte manier voor.

Bewegen brengt u onder de mensen
Bewegen is zeker ook mogelijk in groepsverband. Hierbij combineert u de lichamelijke voordelen met het vergroten of onderhouden van uw sociale contacten. Voor velen geldt dat het in groepsverband sporten of bewegen bijdraagt aan het plezier dat men er aan beleefd. Wanneer u sport met mensen uit uw omgeving, is dit ook een stok achter de deur om op regelmatige basis te blijven bewegen en dit zorgt ervoor dat het bewegen makkelijker vol is te houden.

Ziektes voorkomen en te lijf gaan
Regelmatig bewegen is één van de goedkoopste en beste manieren om een betere gezondheid te krijgen en te houden. Lichamelijke beweging is goed voor het hart, de bloedvaten en de longen en verkleint de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker. Maar het kan ook een heilzame uitwerking hebben op mensen die al last hebben van een chronische aandoening. Denk daarbij aan hartziekten die te maken hebben met slagaderverkalking, maar ook ouderdomssuiker, botontkalking, beroerte en depressie. Sporten en bewegen bij deze chronische aandoeningen kan onder andere zorgen voor verlichting van pijn, vermindering van klachten of vertraging van de progressie van de klachten. Bij mensen met artritis kan lichamelijke beweging zelfs de pijn verminderen. Bewegen met beleid is hier wel het advies en ken je grenzen.

Goed voor de hersens
Ook de hersens hebben baat bij regelmatige beweging. Bewegen is goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Er komt ook steeds meer bewijs dat bewegen het risico op het ontstaan van dementie vermindert en het proces van Alzheimer vertraagt. Dat komt waarschijnlijk doordat beweging ervoor zorgt dat hart- en bloedvaten in goede conditie blijven. De hersenen zijn bij uitstek een orgaan met veel bloedvaten. Ook heeft beweging invloed op de groei en aanmaak van hersencellen. Hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder legt in dit filmpje uit waarom stevig doorlopen voor ouderen goed is voor de (hersen)gezondheid van ouderen.

Langer zelfredzaam en zelfstandig
Wie elke dag minimaal dertig minuten per dag matig intensief beweegt, houdt zijn spieren en uithoudingsvermogen op peil. Matig intensieve beweging bestaat uit activiteiten waarbij de hartslag omhoog gaat, maar het wel mogelijk blijft om te praten. Denk aan wandelen en fietsen op een rustig tempo, maar ook huishoudelijk werk, klussen in de tuin, en beweegoefeningen op de stoel (zoals die van Nederland in Beweging op omroep MAX).

Betere kwaliteit van leven
Door dertig minuten per dag te bewegen blijven mensen lichamelijk en mentaal langer fit, zelfstandig en zelfredzaam. Dat is geen overbodige luxe nu de overheid wil dat ouderen steeds langer thuis blijven wonen vanwege de vergrijzing. Het aantal ouderen in Nederland neemt de komende decennia sterk toe naar 4,7 miljoen in 2060. Kortom, bewegen zorgt voor een betere kwaliteit van leven en betekent dat je langer kunt genieten van de dingen waar je je graag mee bezig houdt. (Hildebrandt e.a., 2010)

Beweegadvies voor ouderen
Nederland heeft een officiële beweegnorm. Voor ouderen luidt het advies:

'Gedurende de week minstens 150 minuten (2,5 uur) matig intensief te bewegen, verspreid over verschillende dagen. Matig intensief bewegen is bijvoorbeeld wandelen, fietsen, golfen, zwemmen, de hond uit te laten of flink door te werken in het huishouden of in de tuin. Hiernaast 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen gecombineerd met balansoefeningen.'

Het gaat er om dat de hartslag en lichaamstemperatuur omhoog gaat, maar dat u nog wel in staat bent om te praten. Deze regelmatige vorm van bewegen levert een betere conditie op en kan direct of indirect het risico verlagen op het ontstaan van ziekten. Voor mensen die niet of nauwelijks actief zijn (dus echt op geen enkele dag dertig minuten bewegen) leidt elke stijging van lichamelijke beweging tot een betere gezondheid.

De voordelen van sporten en bewegen:

  • Het verbetert het humeur en geeft energie.
  • Het is goed voor de bloedcirculatie, ademhaling, spieren, gewrichten en botten.
  • Het stimuleert de stofwisseling en heeft een positieve invloed op het gewicht.
  • Het verhoogt de weerstand en helpt om stress kwijt te raken.
  • Het verbetert de balans, wat het risico op vallen verkleint.
  • Het hangt positief samen met gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven.
  • Het is goed voor de mentale gezondheid en draagt bij aan onafhankelijkheid op latere leeftijd.

Risico’s op een rij
Hoewel met beleid sporten heel belangrijk is, kan sporten op oudere leeftijd bepaalde risico’s met zich meebrengen. Zo is er bijvoorbeeld meer kans op blessures aan botten, pezen en spieren en duurt de genezing van blessures langer. Het is dus belangrijk om te starten met bewegen onder deskundige begeleiding. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met de huisarts of een fysiotherapeut.

Bij verschillend sport- en beweegaanbod wordt er specifiek stilgestaan bij eventuele risico’s en hier wordt tijdens de lessen rekening mee gehouden. 

Bronnen: Sportzorg, Veiligheid.nl, NOC*NSF, Allesoversport.nl

Benieuwd? Of wilt u meer informatie?
Heeft u interesse in een van de activiteiten die door Sportpunt Houten georganiseerd worden op het gebied van sporten en bewegen voor senioren? Of bent u benieuwd wat er allemaal te doen is in Houten? Neem dan contact op met Robin Bergmans voor meer informatie!

Voor sportaanbieders:
Binnen bewegen voor senioren zijn er diverse mogelijkheden voor de doelgroep om kennis te maken met het aanbod. Zo vinden er onder andere Koffieplus momenten voor senioren plaats en wordt jaarlijks Oktober omgedoopt tot Senioren Fitmaand. Heeft u aanbod voor deze doelgroep wat u graag bekend wilt hebben bij potentiële deelnemers? Of heeft u de intentie om iets op te zetten voor deze doelgroep?

Neem dan contact op met Robin Bergmans en hij gaat graag met u in gesprek over de mogelijkheden.